Big Data. Een opportuniteit voor consumenten?

24 november 2020 | Big Data, dJ Talks, IT-recht

Een Smart Fridge die verbonden is met de supermarkt. Slimme meters die energieverbruik meten en bijstellen en flessen die weten dat ze geopend zijn. Wearables die je informeren over je fitheid en gezondheid en gepersonaliseerde aanbiedingen van je favoriete kledingmerk. Handig toch?

Daily life

De rol van Big Data wordt met de dag groter tussen bedrijven en consumenten. Ze beïnvloedt o.a. reclame, ontwikkeling en functionaliteit van producten en diensten en vaststelling van prijzen. Consumenten worden vandaag omringd door the Internet of Things (IoT). In alledaagse apparaten zoals deuren, broodroosters en koelkasten wordt een bepaalde intelligentie ingebouwd, zodat deze kunnen communiceren met enerzijds andere devices en hun gebruiker zelf, maar ook met derden (bv. verzekeringsmaatschappijen, adverteerders, overheden,…).

Optimalisatie/personalisatie

IoT kan het koopgedrag van consumenten ingrijpend veranderen. De analyse van Big Data zorgt namelijk voor een voortdurende optimalisatie van advertising, contractvoorwaarden voor consumenten, gepaste prijzen en gepersonaliseerde aanbiedingen. Op deze manier krijgen bedrijven nieuwe, real-time en zeer persoonlijke inzichten in de individuele voorkeuren en het gedrag van de consument.

Big Data zorgt dus voor personalisatie. Bekende websites personaliseren hun inhoud op basis van jouw surfgedrag en zorgen ervoor dat je te zien krijgt wat jij wil zien. Naast productaanbevelingen ontvangen consumenten nieuwsbrieven, aangepast aan hun persoonlijke voorkeuren. Bedrijven kunnen dit aan de hand van real-time Big Data. Door de verwerking van je gegevens maak je het mogelijk om reclame te ontvangen van je favoriete frisse wijn in de zomer. Langs de andere kant moeten bedrijven enkel gerichte inspanningen leveren op de plaatsen waar het er echt toe doet. Win-win.

Zo zijn zoeksuggesties op websites dikwijls gebaseerd op de zoekgeschiedenis van hun gebruikers. Wanneer een gebruiker dan de eerste letter van zijn meest beluisterde rockband intikt, is de kans groot dat deze als eerste zoekresultaat verschijnt. Dit is comfortabel voor consumenten, die snel kunnen vinden waarnaar zij op zoek zijn. Ook een klantenservice vraagt telefonisch meestal meteen naar je naam en adres (of andere gegevens). Dankzij de informatie die het bedrijf al over jou heeft, hoeft de medewerker minder vragen te stellen, wat zorgt voor snelheid en gemak.

Two-way street

Men kan personalisatie zien als een inbreuk op de gelijkheid tussen consumenten. Producten worden door data-analyse hyperpersoonlijk, waardoor elke consument een ander product/dienst aangeboden krijgt. Bovendien verzamelen en verwerken smart devices ook gegevens, waardoor bijna ieder aspect van het leven van een consument wordt gemeten. Door IoT moet dus aandacht worden besteed aan redelijke privacy aspecten. Dit blijkt in de praktijk niet steeds het geval. Zo hanteren sommige telecombedrijven bijvoorbeeld dataverwerkingsprogramma’s die zich richten op toeristische dienstverlening en eventmarketing. Op basis van de gsm-locatie en de oorsprong van de SIM-kaart kunnen providers zeer gerichte promoties sturen naar hun gebruikers. Hiervoor is echter uitdrukkelijke toestemming nodig.

De verwerking van Big Data moet dan ook GDPR-conform gebeuren. Indien bedrijven willen profiteren van de enorme voordelen van Big Data in de relatie met hun klanten, moeten zij zorgen voor voldoende transparantie. Dit zal het vertrouwen van de klant alleen maar in de hand werken. Lees hieromtrent zeker ook onze blog “Zijn Big Data-technieken verzoenbaar met het recht op privacy?”.

Conclusie

Big Data kan in ieders voordeel spelen. De inzichten die bedrijven krijgen in de voorkeuren van hun klanten, zorgen ervoor dat de consument mee profiteert van o.a. gepersonaliseerde aanbiedingen. Dit bespaart moeite voor beide partijen, aangezien bedrijven gericht kunnen werken met garantie op resultaat. Consumenten begrijpen vaak enkel de voordelen van Big Data omdat bedrijven en overheden niet altijd transparant zijn over wat zij precies doen met hun gegevens. Voor consumenten is Big Data nu eenmaal handig; ze krijgen in ruil voor hun gegevens een aangepast product of dienst. Indien bedrijven dus zo slim zijn om transparant te zijn en het vertrouwen van de consument te winnen, creëert Big Data een win-win.

Meer weten over Big data en consumenten? Twijfel niet om ons te contacteren op hallo@dejuristen.be!

Geschreven door Emiel Koonen, Legal Adviser deJuristen, en Kris Seyen, Partner deJuristen

Onze diensten

Information Technology

Intellectuele Eigendom

Privacy

e-Compliance