Op Black Friday liggen de deals voor het rapen. Het fenomeen beperkt zich echter niet langer tot een dag; ondertussen kan je al een week op voorhand genieten van de beste koopjes! Maar hoeveel korting krijg je echt?
Alle e-commerce op een stokje
In de aanloop naar, en op Black Friday wordt de consument overspoeld met kortingsacties, maar hoe kan je de beste deals eruit halen? En gaat het werkelijk om goede koopjes?
Geen misleiding
Het spreekt voor zich dat een ondernemer zijn klanten niet mag misleiden. Er bestaan aan aantal gesanctioneerde misleidende handelspraktijken. Ook op prijsgerelateerde communicaties gelden deze regels.
Prijs
Zo wordt aangemerkt als misleidend: (on)juiste informatie over de prijs of het bestaan van een specifiek prijsvoordeel die de consument kan bedriegen.
Hieronder valt bijvoorbeeld de praktijk waarbij prijzen onduidelijk vermeld zijn, waardoor het product goedkoop lijkt, maar er achteraf nog allerlei andere kosten bijbetaald moeten worden. Valse kortingen zijn ook een misleidende praktijk, maar deze worden ook al door de nieuwe prijszettingsregels gedekt (daarover meer hieronder).
Kortingen!
Waar het allemaal om draait: kortingen! Black Friday staat erom gekend dat bedrijven met grote kortingen gooien. Aanbiedingen en acties zijn echter aan regels gebonden.
Valse kortingen?
Vroeger werd weleens geopperd dat Black Friday eerder Fake Friday was, omdat de prijs net voor de kortingen kunstmatig werd opgedreven, om dan op Black Friday een “valse” korting toe te kunnen kennen.
Deze praktijk is met de Omnibus-regelgeving een halt toe geroepen, waarover we vorig jaar reeds schreven. Omwille van het belang bij Black Friday-acties, zetten we de prijszettingsregels voor jou nog eens op een rijtje.
Prijszetting gereguleerd
Wanneer een bedrijf een aankondiging van een prijsvermindering doet, moet zij daarvoor de laagste prijs hanteren. Daarbij gaat het om de laagste prijs die in een periode van 30 dagen voor de prijsvermindering is toegepast.
Meer concreet: als de producten in een webshop deze maand al scherp geprijsd waren, dan zal de Black Friday-korting bovenop die reeds verlaagde prijs moeten toegepast worden.
Black Friday heeft ook consequenties voor toekomstige prijsverminderingen. Wanneer een webshop in december naar aanloop van de kerstperiode een nieuwe kortingsactie wil lanceren, dan zal deze ook even terug moeten kijken naar de Black Friday-prijzen. Het zou zomaar kunnen dat de prijs van Black Friday de laagste is in die 30 dagen periode en dat die dus als uitgangspunt moet gebruikt worden voor de feestdagenacties.
Een uitzondering op deze regel zijn evenwel progressieve prijsverminderingen (waarbij een product eerst aan 10% korting, vervolgens 25% en daarna bijvoorbeeld 40% korting wordt afgeprijsd). In dat geval mag wel nog steeds verwezen worden naar de initiële prijs met daarop het hoge kortingspercentage.
Dit zijn overigens de regels die van toepassing zijn op Belgische webshops. Indien je dus winkelt bij een Amerikaanse of Chinese webwinkel, dan kan dit anders geregeld zijn!
Slinkse truken van de foor?
Een gevaar waarvan je je bewust moet zijn, is dat winkels zouden liegen over de oorspronkelijke referentieprijs. Staar je dus niet blind op flitsende kortingspercentages, maar kijk (en vergelijk) altijd de uiteindelijke prijzen.
Wat we nu ook opmerken, is dat een bedrijf in zijn prijsaankondiging niet verwijst naar zijn referentieprijs, maar beroep doet op begrippen als “adviesprijs” of “meestal-prijs”. Kijk dus zeker naar de kleine lettertjes bij de prijsvermelding.
Mythe ontkracht: ook bij koopjes heb je een retourrecht
Het herroepingsrecht is van toepassing op alle aankopen via webshops. Natuurlijk op voorwaarde dat er geen uitzondering van toepassing is op jouw aankoop.
De uitzonderingen zijn strikt vastgelegd in de wet. Staat de vermeende uitzondering dus niet in die lijst, dan kan de verkoper er zich niet geldig op beroepen om jouw retour te weigeren.
Dat goederen gekocht zijn tijdens een kortingsactie, is geen uitzondering op het herroepingsrecht. Goederen die met andere woorden gekocht zijn tijdens de Black Friday promoties, kunnen nog steeds geretourneerd worden!
Net zoals bij de regels omtrent prijszetting, kan ook het herroepingsrecht onderworpen zijn aan een andere regeling (of zelfs onbestaande zijn) indien je winkelt bij een Amerikaanse of Chinese webshop.
Conclusie
Ook op Black Friday gelden de juridische regels uit het consumentenrecht. Zotte kortingen ontnemen je dus niet jouw basisrechten – het enige waarvoor je bang moet zijn, is dat je iets te diep in jouw portemonnee tast.
Een take-away voor de bedrijven: door deelname aan de e-commercegekte, plaats je je webshop in de schijnwerper. Zorg er dan ook voor dat jouw juridische kader in orde is. De regels over prijszetting en herroepingsrecht zijn er maar een paar op te noemen.
Bij vragen kan u ons steeds contacteren via hallo@dejuristen.be.
Geschreven door Chloë Vanderstraeten, Legal Adviser deJuristen, en Kris Seyen, Partner deJuristen