NFT’s en e-commerce: let op voor de valkuilen!

14 maart 2023 | e-Compliance, IT-recht

Halsoverkop in het NFT-verhaal gesprongen? Door NFT’s te kopen of verkopen? Of wacht je liever nog wat af vooraleer hier iets mee te doen? Indien je twijfelt of NFT’s iets kunnen betekenen voor jouw e-commerce business, dan brengt deze blog jou ongetwijfeld meer duidelijkheid.

Je kan NFT’s inzetten om jouw customer experience naar een nieuw niveau te tillen of om bijkomende ‘producten’ toe te voegen aan jouw assortiment. En voor de koper is het misschien gewoon een leuk hebbeding. Maar hoe zit het met de regelgeving?

Deze blog is het derde deel in onze reeks over NFT’s. De vorige blogs gemist, maar toch benieuwd wat we daarin uit de doeken hebben gedaan? Dan vind je onze eerste blog over het NFT-fenomeen hier. Wat NFT’s en hun intellectuele eigendom kunnen betekenen voor jouw business kan je via deze link op onze website herlezen. Ook op het vlak van e-commerce bieden NFT’s opportuniteiten. Lees vooral verder!

NFT marketplaces

Wil je met jouw bedrijf NFT’s aanbieden, dan heb je eigenlijk meerdere opties.

Je kan jouw NFT’s rechtstreeks aanbieden aan jouw klanten via jouw eigen website/webshop. Is jouw website bijvoorbeeld gebouwd met Shopify, dan kan je NFT’s hier rechtstreeks in integreren.

Een andere mogelijkheid is evenwel om beroep te doen op een reeds bestaande marktplaats voor NFT’s. Te denken valt bijvoorbeeld aan OpenSea, Rarible en SuperRare. Neem zeker eens een kijkje, misschien valt je oog wel op een leuke NFT!

Wanneer je ervoor kiest om via een NFT marketplace jouw NFT’s aan te bieden, bekijk dan vooraleer je een keuze maakt zeer zorgvuldig de algemene voorwaarden van het platform. Deze kunnen onderling namelijk (sterk) verschillen. De marktplaats zal daarin overigens ook voorzien dat zij niet aansprakelijk zijn voor namaak, fraude etc. We waarschuwden in vorige blogs reeds dat je vaak niet zomaar om het even wat kan doen met een NFT. Wel, in deze algemene voorwaarden zal je vaak al heel wat van die beperkingen terugvinden!

Bied je een NFT marketplace aan, vergeet dan zeker geen rekening te houden met de regels die gelden voor onlinemarktplaatsen (bv. inzicht geven in de criteria die gebruikt worden om de zoekresultaten te rangschikken).

Wie is mijn tegenpartij?

Dé hamvraag, met een groot vraagteken. Om business te doen heb je namelijk minstens 2 partijen nodig. De partij die tegenover jou komt te staan tijdens een transactie – of jij nu de verkoper bent en de ander de koper, of omgekeerd – noemen wij, juridische lui, ‘de tegenpartij’. Maar wie is jouw tegenpartij bij de verkoop van een NFT? Door de anonimiteit die heerst op de blockchain en in de crypto wallets is het niet altijd eenvoudig te achterhalen met wie je nu precies zaken doet.

Voor NFT’s die worden aangeboden op NFT marketplaces zal de identificatie vaak onzeker zijn. Hier stuit je namelijk op die anonieme wallets. Iedereen kan zich hier opwerpen als koper/verkoper van een NFT.

Wanneer je daarentegen als bedrijf NFT’s gaat aanbieden in jouw eigen webshop, is het niet zo moeilijk om jouw tegenpartij te identificeren. Deze zal namelijk zijn contactgegevens hebben moeten ingeven tijdens het bestelproces. Op basis hiervan ga je dan kunnen uitmaken of je al dan niet met een consument zaken aan het doen bent. Handel je met een consument, dan zijn er namelijk enkele aandachtspunten! Laten we die even van naderbij bekijken.

Aandachtspunten in jouw NFT-verhaal

Zonder hier verder op in te gaan, stippen we aan dat de financiële en fiscale regelgeving een groot aandachtspunt zullen zijn in jouw NFT-verhaal.

Het aandachtspunt waar wij echter de aandacht op willen vestigen, is het consumentenrecht. Hierboven kwam al aan het licht dat jouw tegenpartij een consument zou kunnen zijn. En voor consumenten gelden er bepaalde beschermingsregels.

Transparantie

Van zodra er een B2C transactie voorhanden is, kom je binnen de scope van het consumentenrecht. En consumentenrecht draait om transparantie, om informatie.

Een consument moet op een geïnformeerde wijze een aankoopbeslissing kunnen maken. Laat dat bij NFT’s nu toch wel net een pijnpunt zijn.

Een NFT kan je vanuit zijn technische aard niet bepaald uitermate transparant noemen. Dit is omdat er achter een NFT een smart contract zit. In de eerste blog van de reeks legden we dit kort uit, in de zin dat dit gezien kan worden als een softwarecode. Een gemiddelde consument is niet vertrouwd met computerprogramma’s, waardoor deze codeertermen uiteindelijk naar mensentaal vertaald moeten worden om begrijpelijk te zijn.

We onderstrepen dus best nog eens het grote belang van duidelijk weer te geven wat die codetaal allemaal omvat. Bied je NFT’s aan in jouw eigen webshop, zorg er dan voor dat de productinformatie ook deze informatie omvat.

Spontaan denken we dan bijvoorbeeld aan een antwoord op de volgende vragen:

  • Is er een commissie op doorverkoop?
  • Moet de NFT minstens voor een bepaald bedrag doorverkocht worden?
  • Is er een minimum periode na aankoop waarin de NFT niet verhandeld kan worden?

Iets anders wat je ook zal moeten meedelen is of de NFT van een virtueel goed gekoppeld is aan een bepaald platform. Het kan zijn dat jouw NFT, die virtuele schoenen vertegenwoordigt, bijvoorbeeld enkel werkt op Decentraland en niet op The Sandbox (dit zijn twee verschillende virtuele werelden, die nog niet compatibel zijn met elkaar).

Niet enkel het smart contract, maar ook het NFT gebeuren op zich kan wat extra informatie vereisen. Reeds eerder wezen we er namelijk op dat het voor een consument niet altijd duidelijk is waarvan hij eigenaar wordt bij de aankoop van een NFT, en hoe dit zich verhoudt tot het onderliggende werk.

Het gaat eigenlijk om een heleboel zaken die je eerst voor jezelf als business moet uitmaken, en die je daarna duidelijk moet communiceren naar de klant.

Verkoop op afstand

NFT’s komen ook in het vaarwater van de regels over verkoop op afstand. Een verkoop online is immers zo’n verkoop op afstand. Voor dit soort van verkopen bestaan er 2 beschermingsmechanismen. Enerzijds heb je de informatieverplichtingen (die we hierboven al bespraken onder het topic van transparantie), anderzijds is er het herroepingsrecht.

Over de wie, wat, (waar) en hoe van het herroepingsrecht kan je hier terecht. Maar hoe verhoudt dit herroepingsrecht zich nu juist tot de aankoop van een NFT? Alles wat op de blockchain gebeurt, ligt toch net ‘onherroepelijk’ vast?

Een uitdaging en struikelblok doet zich inderdaad voor wanneer de aankoop zou worden herroepen. De verkoop van een NFT wordt vastgelegd op de blockchain. Omdat de blockchain een onwijzigbare aard heeft, kan die aankoop dus niet zomaar ‘ongedaan’ worden gemaakt.

Of de aankoop van een NFT herroepen kan worden, is echter nog een ander vraagstuk. Wettelijk zijn er namelijk een paar scenario’s vastgelegd waarin je geen herroepingsrecht hebt.

Zo is er voor digitale inhoud een specifieke uitzondering voorzien. Wanneer de consument bepaalde informatie heeft ontvangen voorafgaand aan de aankoop, bevestigd heeft de NFT onmiddellijk te willen ontvangen en daarbij ook erkend heeft dat hij daarmee zijn herroepingsrecht verliest, dan is de uitzondering van toepassing. De aankoop van de NFT is dan niet meer vatbaar voor herroeping.

Oneerlijke handelspraktijk

Nog een andere categorie van regels waarnaar we moeten kijken, zijn deze over oneerlijke handelspraktijken. Er bestaan 2 soorten oneerlijke handelspraktijken: agressieve en misleidende. Enkel de misleidende zijn in dit verhaal relevant. Uiteraard zijn misleidende handelspraktijken verboden, en worden deze gesanctioneerd.

Het onjuist of misleidend voorstellen van de voornaamste kenmerken van een product valt hier bijvoorbeeld onder. Ook het weglaten van essentiële informatie uit de productbeschrijving kan aanleiding geven tot misleiding.

Pas dus goed op dat je niet misleidt omtrent bijvoorbeeld het risico van de investering wanneer je NFT’s met digitale kunst verkoopt. Dit kan je vermijden door duidelijk te maken dat de huidige verkoopprijzen geen garantie zijn voor de toekomst. Zorg ervoor dat de regeling omtrent intellectuele eigendom duidelijk is zodat hierover geen sprake kan zijn van misleiding. Spreek dus niet over eigendom, aangezien het vaak slechts over een beperkte licentie gaat.

Digitale inhoud

NFT’s zijn digitale inhoud. Digitale inhoud bestaat uit gegevens die in digitale vorm worden geproduceerd en geleverd. Deze definitie aftoetsen aan wat NFT’s zijn, namelijk tokens bestaande uit metadata, leidt ons tot die conclusie.

Voor digitale inhoud (en digitale diensten) gelden garantieregels. Een stofzuiger die kapot gaat, kan onder garantie vallen. Wel, voor digitale inhoud (en NFT’s) gelden er ook vergelijkbare garantieregels. Eerder spraken we al over het risico op verlies, namelijk wanneer de server waarop het onderliggende werk van de NFT opgeslagen ligt, zou verdwijnen. De garantieregels zouden hier een oplossing kunnen bieden. Hoe deze regels echter in de praktijk toegepast moeten worden, zal de tijd nog moeten uitwijzen.

Tijd voor een nieuw businessmodel?

De gebruiksmogelijkheden van NFT’s zijn veelomvattend. Ook binnen jouw e-commerce business kunnen ze opportuniteiten bieden.

Enerzijds kunnen NFT’s ingezet worden om bijkomende verkopen te realiseren. Je kan een NFT puur op zichzelf staand te koop aanbieden. Een extra product in jouw assortiment betekent een extra product dat inkomsten kan opleveren! Daarnaast kan je ze ook gewoon als leuk extraatje meegeven bij een verkoop.

Denk maar even met ons mee: zou het niet leuk zijn als je naast je gewone producten ook een virtuele variant meegeeft? Stel dat jouw klant een T-shirt koopt, dan kan je als extraatje hem of haar ook een virtuele T-shirt cadeau doen.

Verder kunnen NFT’s ook gebruikt worden als community-ticketje of als loyaliteitsprogramma. Is voor jouw brand een hechte community heel belangrijk en wil je bepaalde voordelen toekennen aan jouw trouwe klanten, dan kan je hiervoor een NFT gebruiken. Het bezitten van een brandgerelateerde NFT zou kunnen leiden tot extra kortingen, exclusieve toegang tot bepaalde evenementen, exclusieve merchandise, pre-sales,…

Conclusie

NFT’s zijn een nieuw ‘consumptiegoed’. Mensen schaffen het aan als investering, om op te kunnen scheppen, of gewoon als leuk hebbeding. Wie wil er nu geen virtuele Nike voor zijn avatar in de metaverse?

Wanneer je een rol ziet weggelegd voor NFT’s binnen jouw business, denk er dan aan dat er verschillende regelgevingen van toepassing kunnen zijn. Deze blog wees alvast op enkele consumentenrechtelijke topics waar rekening mee gehouden moet worden.

Heb je vragen over de juridische omkadering van de implementatie van NFT’s in jouw webshop, dan kan je ons steeds contacteren via hallo@dejuristen.be.

Geschreven door Chloë Vanderstraeten, Legal Adviser deJuristen, en Kris Seyen, Partner deJuristen

 

Onze diensten

Information Technology

Intellectuele Eigendom

Privacy

e-Compliance