Digitaal ondernemen

Digitalisering vormt een begrip dat niet meer weg te slaan is in de huidige technologische samenleving. Steeds vaker worden de traditionele (papieren) technieken ingeruild voor het digitale – en vaak hippere – ‘broertje’. Ook binnen een onderneming staat het digitaliseren van de business synoniem voor een moderne en dynamische bedrijfsaanpak. Tegenwoordig zijn er dan ook heel wat handige digitale tools die je kunnen helpen om je onderneming online te optimaliseren. Wil jij graag je onderneming naar een hoger digitaal niveau tillen? deJuristen adviseert jou over de mogelijkheden.

e-Signatures

Een e-Signature of elektronische handtekening is de digitale variant van een geschreven handtekening, waarmee je makkelijk en snel overeenkomsten online kan ondertekenen. Een elektronische of digitale handtekening bestaat in verschillende vormen. Het inscannen van een handgeschreven handtekening, of zelfs het simpel aanvinken van een goedkeuringsvakje bij je online aankoop worden doorgaans beschouwd als digitale handtekening.

Alleen een gekwalificeerde digitale handtekening, die echter aan specifieke voorwaarden moet voldoen, brengt dezelfde juridische gevolgen teweeg als een handgeschreven handtekening. Dit is onder meer het geval wanneer je je elektronische identiteitskaart met kaartlezer gebruikt om een contract op het internet te tekenen.

e-Invoicing

Factureren brengt vaak voor ondernemers en kleine zelfstandigen heel wat papierwerk met zich mee. Dit is tijdrovend en niet altijd even efficiënt. Daarom maakt e-Invoicing of elektronisch factureren het mogelijk om facturen gemakkelijk elektronisch te versturen en/of te ontvangen. Let wel, het is niet omdat je je facturen via een pdf naar jouw klanten verstuurt, dat er daarom sprake is van e-Invoicing of e-Facturatie.

Je kan pas spreken van elektronische facturering van zodra het volledige proces digitaal verloopt via een gestructureerd en geautomatiseerd patroon, zonder dat er menselijke tussenkomst nodig is.

e-Archiving

Met e-Archiving of elektronisch archiveren kan je allerlei documenten en gegevens digitaal bewaren. Dit is interessant omdat ondernemingen belangrijke documenten vaak gedurende een lange periode verplicht moeten bewaren. Denk aan belastingaangiftes, sociale documenten van jouw personeel, authentieke akten van de notaris…

Het digitaal archiveren van dossiers biedt een duurzame oplossing voor jouw bedrijf. Bepaalde digitale documenttypes kunnen echter na verloop van tijd onleesbaar worden. Daarom moet een elektronisch archief steeds voldoen aan bepaalde vereisten opdat het de authenticiteit van de gearchiveerde documenten niet in het gedrang brengt.

Onze website gebruikt cookies en verzamelt informatie over je bezoek om onze website te verbeteren. Bekijk onze  Cookie verklaring en maak hieronder een keuze.

Cookie settings

Hieronder kan je kiezen welke soorten cookies je toelaat op deze website. Klik op de  "Save cookie settings" knop om je voorkeuren op te slaan.

Functionele cookiesOnze website gebruikt functionele cookies. Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te doen werken.

Analytische cookiesOnze website gebruikt analytische cookies om het gebruik van de website te analyzeren en te optimaliseren.

Social media cookiesOnze website plaatst sociale media cookies om 3rd party content to tonen. Deze cookies kunnen mogelijks je persoonlijke data tracken.

Advertentie cookiesOnze website plaatst advertentie cookies om je 3rd party advertenties te tonen op basis van je interesses.

Andere cookiesOnze website plaatste 3rd party cookies van andere 3rd party diensten die geen analytische, social media of advertentie cookies zijn.