McDonald’s in het merk gehakt: verlies van het merk BIG MAC

17 januari 2019 | Intellectuele Eigendom, Merk

Moeilijke start van de week voor de Amerikaanse fastfoodketen, McDonald’s, die haar exclusief recht op de merknaam “BIG MAC” verloren is.
Het EUIPO (European Union Intellectual Property Office) besloot hiertoe na de ontvangst van een verzoek dat ingediend werd in maart 2017. Al dit door een kleine Ierse keten van restaurants.

De keten beweerde dat McDonald’s aan intimidatie deed met betrekking tot merkendepots, door simpelweg merken te deponeren om zo toekomstige concurrenten uit te schakelen. Door de namen die McDonald’s registreerde, werden de concurrenten beperkt in hun mogelijkheden tot uitbreiding van hun activiteiten.

McDonald’s had namelijk de uitbreiding van Supermac naar zowel het Verenigd Koninkrijk, als de Europese Unie verhinderd door de gelijkenis met hun fameuze hamburger “BIG MAC” aan te kaarten.
In de beslissing die het merkenbureau, EUIPO, in deze zaak nam haalde het aan dat de Amerikaanse fastfoodgigant geen werkelijk gebruik maakte van het merk voor de goederen en diensten waarvoor het merk gedeponeerd was. Sterker nog, het merk “BIG MAC” werd geregistreerd voor producten die zelfs niets te maken hadden met hamburgers ( bijv. Koffie, chocolade, thee, mosterd, melk, desserts, …).

Volgens Europese wetgeving kan een concurrent bezwaar maken tegen een geregistreerd merk wanneer er gedurende vijf jaar klaarblijkelijk geen gebruik werd gemaakt van dat merk.

Pat McDonagh, General Manager van Supermac, was er zich van bewust dat zijn strijd leek op die van David tegen Goliath. Hij benadrukte zelfs: “het is niet omdat McDonald’s diepe zakken heeft en wij relatief klein zijn, dat we onszelf niet kunnen verdedigen. De beslissing […] toont ook het belang aan van de Europese instellingen voor de bescherming van kleinere spelers tegen zielloze internationals.”

Het Amerikaans bedrijf heeft zich nog niet uitgesproken over deze beslissing, maar heeft wel nog de mogelijkheid om hiertegen in beroep te gaan.

Belangrijk in deze kwestie is dat de beslissing van het EUIPO enkel betrekking heeft op het merk “BIG MAC” in hoofdletters. McDonald’s heeft recentelijk nog de merken “Big Mac” en “Grand Big Mac”geregistreerd. Vermoedelijk werd dit gedaan om een achterpoortje te creëren, indien de beslissing van het EUIPO definitief zou worden.

Onze diensten

Information Technology

Intellectuele Eigendom

Privacy

e-Compliance