Geef toe, we hebben jouw aandacht wel te pakken. Een veelbesproken schilderij zorgt voor heel wat opschudding tussen een leerkracht en Facebook. Het hof van beroep in Parijs mag zich sinds gisteren verdiepen in deze zaak die al bijna 5 jaar aansleept.
In 2011 postte een Franse leerkracht uit Parijs, een ware kunstliefhebber, een link op zijn Facebookpagina naar een reportage over het wereldberoemde schilderij van Gustave Courbet “L’origine du monde” (1866). De link wordt begeleid door een afbeelding van het schilderij zelf, namelijk het geslacht van een vrouw.
In 2011 postte een Franse leerkracht uit Parijs een link op zijn Facebookpagina met een foto van het wereldberoemde schilderij van Gustave Courbet “L’origine du monde” (1866). Facebook deactiveerde prompt de account van de leerkracht.
Dit was echter niet naar de zin van Facebook die de afbeelding als aanstootgevend beschouwt en niet toelaat om afbeeldingen van naakt te plaatsen (tenzij in artistieke context met beperkingen). Als reactie hierop werd dan ook beslist om de account van de leerkracht te blokkeren. Die kon zich niet vinden in deze maatregel en haalde aan dat dit een schending inhoudt van zijn vrijheid op meningsuiting. Hij trok in februari 2011 naar de rechtbank en vroeg de rechter zich over deze zaak te buigen. Zijn advocaat eiste in eerste plaats een reactivering van de account van de leerkracht met daarnaast een schadevergoeding. Grond voor zijn pleidooi was de vrijheid van meningsuiting waarbij hij een beroep deed op artikel 10 van de Verklaring van de Rechten van de Mens.
Facebook argumenteerde dat de rechtbank geen bevoegdheid had om over haar eigen platformvoorwaarden te oordelen. De rechter ging daar niet in mee, en acht zichzelf wél bevoegd.
Onmogelijk volgens Facebook daar de Franse rechter niet bevoegd zou zijn om hier over te oordelen. In hun algemene voorwaarden is opgenomen dat een geschil met een gebruiker enkel kan worden voorgelegd aan de rechtbank van Santa Clara in Californië. Desondanks werd in maart 2015 beslist dat de Tribunal de Grande Instance de Paris wel degelijk bevoegd is om zich over deze materie uit te spreken. De uitspraak volgt normaalgezien op 12 februari 2016.
Courbet zorgde in 1866 voor een heus schandaal en ook anno 2016 heerst er dus nog steeds beroering. Niet dat deze vertegenwoordiger van het Realisme er nog van wakker ligt.