There’s no such thing as a free lunch …

05 december 2013 | Direct marketing, GDPR, Privacy

#

Apple Inc heeft gisteren, 3 oktober, de overname van ‘Topsy Labs’ bekend gemaakt.  Topsy Labs wordt omschreven als een social media analytics firm. De waarde van de overname, geschat op 200 miljoen dollar of ruwweg 150 miljoen euro, valt te verklaren doordat dit één van de weinige bedrijven is die een volledige toegang heeft tot de ‘data stream’ van twitter.

Voor Topsy Labs wil dit concreet zeggen dat zij data van twitter-gebruikers verzamelen en deze gebruiken om het  ‘consumer sentiment’ rond een bepaald thema, meestal een merk, te meten. Uiteraard zijn vele bedrijven geïnteresseerd in deze informatie die cruciaal is om een dynamische marketing toe te passen en in te grijpen indien beschadiging van een merk onvermijdbaar lijkt.

Op zich lijkt er dus niets verkeerd met de activiteiten ‘Topsy Labs’, maar zij zijn zeker niet de enige speler in de ‘Data mining’-markt. Google Inc, bijvoorbeeld, kan vlot gerekend worden onder het summum van de data miners. Hoewel er nog vele andere data miners kunnen aangehaald worden, gebruiken we in deze het voorbeeld van Google Inc. om aan te tonen hoe data mining kan ontsporen.

Welke informatie verzamelt google Inc over de rug van haar gebruikers? 

Het grootste deel van haar inkomsten (zo’n 98%) haalt Google Inc uit haar advertising-activiteiten. De generator van deze inkomstenbron is de algemene doelstelling van Google Inc om zo veel mogelijk mensen richting haar zoekmachine te sturen. De zoekmachine biedt de mogelijkheid ‘advertising’-ruimte te verkopen, en hoe beter die advertising gericht is op de relevante consumenten hoe lucratiever dit voor Google Inc wordt. ‘Data mining’ zit dus ingebakken in het business model van google.

Google Inc. beschikt dan ook over een ruim arsenaal aan middelen om aan ‘data mining’ te doen, waarvan de meest bekende google analytics betreft maar eveneens haar aanbod van gratis diensten.  Google gebruikt de combinatie  van haar gratis diensten, zoals gmail, internet searches, google maps etc onder het mom van een optimale synchrone dienstverlening, om zo veel mogelijk informatie te verwerven van haar gebruikers. Google Inc. gaat bijgevolg zeer los om met begrippen als privacy opdat haar gebruikers optimaal kunnen blootgesteld worden aan ‘targeted ads’.

 

Google is sinds jaar en dag een zogezegde gratis zoekmachine. Zogezegd, want there’s no such thing as a free lunch. We betalen wel degelijk voor het gebruik van Google, dan misschien niet met geld, zo mogelijk met iets dat nog veel waardevoller is, namelijk onze persoonlijke data … bij deze een oproep tot de kritische internet-gebruiker.

 

Deze bijdrage werd geschreven door Quinten Seghers, ICT-jurist bij deJuristen.

Onze diensten

Information Technology

Intellectuele Eigendom

Privacy

e-Compliance